28 dicembre 2022

5. Interviews with key stakeholders from the public, the educational sector and the industry - Comune di Sesto Fiorentino


  "Capable Building capacity of Public  Authorities towards meeting Public  Building stock Renovation"

Intervista con funzionario del Comune di Sesto Fiorentino - Testo in inglese più sotto.

1. Potrebbe descrivere brevemente l'organizzazione del suo Ente, il tipo di servizi forniti e il Suo ruolo? Il suo Ente ha che fare con la ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? In che modo?

- L'Ente si articola in Settori e Servizi. Ogni servizio si occupa di un aspetto della gestione del patrimonio edilizio pubblico. In particolare io sono assegnata al settore Infrastrutture e Ambiente e mi occupo di progettazione e direzione lavori delle opere pubbliche nuove o in ristrutturazione.

2. Secondo Lei quali sono le sfide e gli ostacoli tecnici, legali, istituzionali e finanziari legati alla realizzazione di ristrutturazioni del patrimonio edilizio pubblico? Come vengono affrontate nel contesto del Vostro ente/organizzazione?

A mio avviso l'ostacolo maggiore è il costante e repentino cambio di normativa nonché la pluralità di norme alle quali fare affidamento.

3. A Suo avviso, il suo Ente/organizzazione è a conoscenza delle strategie nazionali e comunitarie relative alla ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? In che modo la Sua organizzazione si tiene informata sulle evoluzioni e sulle tendenze in continuo cambiamento?

Il mio ente è abbastanza informato sulle strategie sia nazionali che comunitarie grazie all'esistenza di personale esperto e uffici dedicati.

4. Siete a conoscenza di strumenti (finanziari, tecnici, ecc.) a disposizione della Pubblica Amministrazione per facilitare l'attuazione della ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

- I Ministeri emettono strumenti in tal senso ad esempio il Conto Termico, il Fondo Kyoto per l'edilizia pubblica scolastica. Il difficile è stare al passo costante con gli strumenti.

5. Ritiene che il personale e i funzionari della Pubblica Amministrazione dispongano di capacità e competenze sufficienti per far fronte alle sfide e alle esigenze di cui sopra? li nostro personale dispone di capacità e competenze adeguate, ma ci sarebbe bisogno di più risorse e di un piano di formazione adeguato.

6. Quali competenze specifiche sono richieste al personale e ai funzionari della Pubblica Amministrazione per impegnarsi nella ristrutturazione di edifici pubblici? Come viene gestita questa esigenza nel Suo ente?

7. Quali sono, a suo avviso, le principali competenze che il personale della Pubblica Amministrazione dovrebbe migliorare attraverso un'ulteriore formazione sul tema della ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

- Gli appalti nei lavori pubblici, i CAM, le certificazioni sui materiali, il risparmio energetico, gli strumenti finanziari e tecnici che incentivano le ristrutturazioni.

8. In che modo le autorità garantiscono che le esigenze di formazione del personale e dei funzionari della Pubblica Amministrazione siano aggiornate? Sa se è disponibile un'offerta formativa specializzata in materia?

- Non che io sappia.

9. Quali sono le sfide che vanno affrontate nella progettazione di un percorso formativo per il personale della Pubblica Amministrazione per coinvolgerlo al meglio nella ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

- Sicuramente scegliere gli argomenti giusti per corsi di formazione che siano attinenti ed adeguati all'obiettivo e non meramente generici.

10. Quali sono a Suo parere i tre temi più importanti della discussione che abbiamo affrontato? 

 - La mancata formazione.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Interview with an official of the Municipality of Sesto Fiorentino - Text in English below.

1. Could you briefly describe the organization of your institution, the type of services provided and your role? Does your institution deal with the renovation of public buildings? How?

- The Body is divided into Sectors and Services. Each service deals with one aspect of the management of the public building stock. In particular, I am assigned to the Infrastructure and Environment sector and I deal with the design and construction supervision of new or renovated public works.

2. In your opinion, what are the technical, legal, institutional and financial challenges and obstacles associated with the implementation of renovations of public buildings? How are they addressed in the context of your institution/organisation?

In my opinion, the biggest obstacle is the constant and sudden change of legislation as well as the plurality of rules on which to rely.

3. In your opinion, is your institution/organisation aware of the national and community strategies relating to the renovation of the public building heritage? How does your organization stay informed of ever-changing trends and developments?

My institution is quite knowledgeable about both national and EU strategies thanks to the existence of experienced staff and dedicated offices.

4. Are you aware of the tools (financial, technical, etc.) available to the Public Administration to facilitate the implementation of the renovation of the public building stock?

- Ministries issue instruments in this sense, for example the Thermal Account, the Kyoto Fund for public school building. The hard part is keeping up with the tools constantly.

5. Do you think that public administration staff and officials have sufficient skills and competences to deal with the above challenges and needs? Our personnel have adequate skills and competences, but more resources and an adequate training plan would be needed.

6. What specific skills are required of Public Administration personnel and officials to engage in the renovation of public buildings? How is this need managed in your institution?

7. In your opinion, what are the main skills that Public Administration personnel should improve through further training on the subject of the renovation of public buildings?

- Public works tenders, CAMs, material certifications, energy saving, financial and technical instruments that encourage renovations.

8. How do authorities ensure that the training needs of public administration staff and officials are up to date? Do you know if a specialized training offer is available?

- Not that I know.

9. What are the challenges that need to be faced in designing a training course for Public Administration personnel to better involve them in the renovation of the public building heritage?

- Definitely choose the right topics for training courses that are relevant and appropriate to the objective and not merely generic.

10. In your opinion, what are the three most important topics of the discussion we have addressed?

  - Lack of training.



4. Interviews with key stakeholders from the public, the educational sector and the industry - Comune di Greve in Chianti


  "Capable Building capacity of Public  Authorities towards meeting Public  Building stock Renovation"


Intervista con Simone Coccia e Stefano Romiti del Comune di Greve in Chianti - Text in english below (by Google)

1. Potrebbe descrivere brevemente l’organizzazione del suo Ente, il tipo di servizi forniti e il Suo ruolo? Il suo Ente ha che fare con la ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? In che modo?

E' un Comune e fornisce servizi ai cittadini di vario genere, dal sociale alla manutenzione del patrimonio.

Io, Simone Coccia,  sono responsabile del servizio Patrimonio, Ambiente e Progettazione

L'ente ha a che fare con la ristrutturazione degli immobili di proprietà dalle scuole ai palazzi comunali, agli impianti sportivi

2. Secondo Lei quali sono le sfide e gli ostacoli tecnici, legali, istituzionali e finanziari legati alla realizzazione di ristrutturazioni del patrimonio edilizio pubblico? Come vengono affrontate nel contesto del Vostro ente/organizzazione?

Mancano essenzialmente personale e personale qualificato. Il nostro ente ha un ufficio che si occupa della progettazione che demanda all'esterno la quali totalità dei progetti essendo spesso necessarie molte competenze per la ristrutturazione di un immobile

3. A Suo avviso, il suo Ente/organizzazione è a conoscenza delle strategie nazionali e comunitarie relative alla ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? In che modo la Sua organizzazione si tiene informata sulle evoluzioni e sulle tendenze in continuo cambiamento?

Siamo abbastanza informati, anche se l'informazione è di solito abbastanza superficiale per mancanza di tempo per approfondirla. Le informazioni arrivano da ANCI o da altri enti tramite mail

4. Siete a conoscenza di strumenti (finanziari, tecnici, ecc.) a disposizione della Pubblica Amministrazione per facilitare l'attuazione della ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

Siamo abbastanza informati sugli strumenti a disposizione anche se spesso la loro attuazione richiede conoscenze e professionalità specifiche 

5. Ritiene che il personale e i funzionari della Pubblica Amministrazione dispongano di capacità e competenze sufficienti per far fronte alle sfide e alle esigenze di cui sopra?

No, soprattutto in un comune piccolo come il nostro dove il personale e i funzionari devono occuparsi di una molteplicità di argomenti

6. Quali competenze specifiche sono richieste al personale e ai funzionari della Pubblica Amministrazione per impegnarsi nella ristrutturazione di edifici pubblici? Come viene gestita questa esigenza nel Suo ente? 

Sono richieste competenze tecniche sulle strutture, sull'efficienza energetica, sugli impianti. Si demanda all'esterno la progettazione

7. Quali sono, a suo avviso, le principali competenze che il personale della Pubblica Amministrazione dovrebbe migliorare attraverso un'ulteriore formazione sul tema della ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

La progettazione, come detto, ha bisogno di troppe professionalità che non possono essere concentrate sul personale, almeno nei piccoli comuni. Quindi il personale dovrebbe avere soprattutto competenze sui finanziamenti, sulle modalità di richiesta e rendicontazione

8. In che modo le autorità garantiscono che le esigenze di formazione del personale e dei funzionari della Pubblica Amministrazione siano aggiornate? Sa se è disponibile un'offerta formativa specializzata in materia?

Sono molti i corsi che è possibile frequentare per aggiornarsi ma manca il tempo per farlo

9. Quali sono le sfide che vanno affrontate nella progettazione di un percorso formativo per il personale della Pubblica Amministrazione per coinvolgerlo al meglio nella ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

Investire sul personale garantendo un ricambio generazionale indispensabile e aumentandone il numero

10. Quali sono a Suo parere i tre temi più importanti della discussione che abbiamo affrontato?

Le competenze del personale

Gli strumenti finanziari disponibili

La maggiore difficoltà è dovuta all'impossibilità, soprattutto nei piccoli comuni, di concentrare in poche persone o peggio in una sola, tutte le professionalità che sarebbero necessarie a coprire le varie esigenze progettuali. La conseguenza è che anche se sei bravo ad intercettare i finanziamenti a disposizione, e noi immodestamente lo siamo, devi comunque trovare una enormità di soldi per poter esternalizzare le progettazioni, cosa sempre difficile per i comuni di piccole dimensioni, ma soprattutto adesso che i costi energetici sono saliti alle stelle. 

La soluzione ideale? non lo so, ma sicuramente avere a disposizione una struttura sovracomunale in grado di portare avanti le progettazioni sarebbe certamente di aiuto. Oppure, come sta in effetti succedendo in alcuni casi, fare in modo che i finanziamenti sostengano anche le spese progettuali.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Interview with Simone Coccia and Stefano Romiti of the Municipality of Greve in Chianti - Text in english below (by Google)


1. Could you briefly describe the organization of your institution, the type of services provided and your role? Does your institution deal with the renovation of public buildings? How?

It is a Municipality and provides services to citizens of various kinds, from social to heritage maintenance.

I, Simone Coccia, am responsible for the Heritage, Environment and Planning service

The institution has to do with the restructuring of owned properties from schools to municipal buildings, to sports facilities

2. In your opinion, what are the technical, legal, institutional and financial challenges and obstacles associated with the implementation of renovations of public buildings? How are they addressed in the context of your institution/organisation?

There is essentially a lack of personnel and qualified personnel. Our institution has an office that deals with the design that outsources all of the projects as many skills are often required for the renovation of a building

3. In your opinion, is your institution/organisation aware of the national and community strategies relating to the renovation of the public building heritage? How does your organization stay informed of ever-changing trends and developments?

We are quite informed, even if the information is usually quite superficial due to lack of time to delve into it. The information arrives from ANCI or other entities via email

4. Are you aware of the tools (financial, technical, etc.) available to the Public Administration to facilitate the implementation of the renovation of the public building stock?

We are quite informed about the tools available even if their implementation often requires specific knowledge and professionalism

5. Do you think that public administration staff and officials have sufficient skills and competences to deal with the above challenges and needs?

No, especially in a small town like ours where staff and officials have to deal with a variety of subjects

6. What specific skills are required of Public Administration personnel and officials to engage in the renovation of public buildings? How is this need managed in your institution?

Technical skills on structures, energy efficiency and systems are required. The design is outsourced

7. In your opinion, what are the main skills that Public Administration personnel should improve through further training on the subject of the renovation of public buildings?

As mentioned, planning needs too many professionals who cannot be concentrated on personnel, at least in small towns. Therefore, the staff should above all have expertise on financing, on the methods of requesting and reporting

8. How do authorities ensure that the training needs of public administration staff and officials are up to date? Do you know if a specialized training offer is available?

There are many courses that you can attend to update yourself but there is no time to do it

9. What are the challenges that need to be faced in designing a training course for Public Administration personnel to better involve them in the renovation of the public building heritage?

Investing in personnel by guaranteeing an indispensable generational turnover and increasing their number

10. In your opinion, what are the three most important topics of the discussion we have addressed?

Staff skills

The financial instruments available

The greatest difficulty is due to the impossibility, especially in small municipalities, of concentrating in a few people or worse in just one, all the professionalism that would be necessary to cover the various project requirements. The consequence is that even if you are good at intercepting the funding available, and we immodestly are, you still have to find an enormous amount of money to be able to outsource the designs, which is always difficult for small municipalities, but above all now that the costs energy has skyrocketed.

The ideal solution? I don't know, but surely having a supra-municipal structure available capable of carrying out the planning would certainly help. Or, as is actually happening in some cases, make sure that the funding also supports the project costs.




3. Interviews with key stakeholders from the public, the educational sector and the industry - CET (Consorzio Energia Toscana)


 "Capable Building capacity of Public  Authorities towards meeting Public  Building stock Renovation"


Intervista con CET (Consorzio Energia Toscana)- Text in english below (by Google)

Filippo Stortoni, 35 anni, Ingegnere 

 
1.     Potrebbe descrivere brevemente l’organizzazione della Sua azienda, il tipo di servizi forniti e il Suo ruolo? La Sua azienda a che fare con la ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? In che modo?
 
Consorzio di Enti pubblici con funzioni di centrale di committenza, servizi "esco" e servizi per i consociati nell’ambito dell’approvvigionamento energetico. Ricopro il ruolo di responsabile IT. Come centrale di committenza a gestito gare di appalto per la ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico.
 
 
2.     Secondo Lei quali sono le sfide e gli ostacoli tecnici, legali, istituzionali e finanziari legati alla realizzazione di ristrutturazioni del patrimonio edilizio pubblico? Come vengono affrontate nel contesto della Sua azienda/organizzazione?
 
Non ho esperienza diretta realizzazione di ristrutturazioni del patrimonio edilizio pubblico.
 
 
3.     A Suo avviso, la Sua azienda è a conoscenza delle strategie nazionali e comunitarie relative alla ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? E in che modo si tiene informata sulle evoluzioni e sulle tendenze in continuo cambiamento?
Sì, i colleghi che si occupano delle procedure di gara nell’ambito del patrimonio edilizio pubblico, frequentano corsi di formazioni di ampio spettro.
 
 
4.     La Sua azienda  è a conoscenza di strumenti (finanziari, tecnici, ecc.) a disposizione dell'AP di cui è possibile usufruire essendo coinvolti nella ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?
 
Non sono in possesso di questa informazione.
 
5.     Ritiene che il personale e i funzionari dell'AP dispongano di capacità e competenze sufficienti per gestire gli strumenti di cui sopra?
 
Non sono in possesso di questa informazione.
 
 
6.     Quali sono le competenze specifiche che ritiene necessario debbano possedere il personale e i funzionari della PA per avere un ruolo efficace ed efficiente nella ristrutturazione di edifici pubblici? E come le stesse esigenze di competenza  vengono o potrebbero essere gestite nella Sua azienda? 
Penso che il personale e i funzionari della PA necessito di formazione accademica specifica (architettura, ingegneria civile …) e di un costante aggiornamento tramite appositi corsi.
 
 
7.     Quali sono, a suo avviso, le principali competenze che tutti i soggetti coinvolti (pubblici e privati) dovrebbero migliorare attraverso un'ulteriore formazione sul tema della ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?
Formazione sulle pratiche e vincoli amministrativi. Formazione su aspetti di efficientamento energetico degli edifici.
 
8.     Sa se è disponibile un'offerta formativa specializzata in materia?
 
Non sono in possesso di questa informazione.
 
9.     Quali sono i temi maggiormente urgenti da affrontare nella progettazione di un percorso formativo per tutti i soggetti interessati (pubblici e privati) per coinvolgerli efficacemente nella ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?
10.   
I temi rilevanti potrebbero essere correlati ai vantaggi economici derivanti dall’efficientamento energetico del patrimonio edilizio pubblico.
 
11.  Quali sono a Suo parere i tre temi più importanti della discussione che abbiamo affrontato?
L’importanza della formazione dei funzionari della PA che operano nel contesto della ristrutturazione degli edifici pubblici.
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


"Capable Building capacity of Public Authorities towards meeting Public Building stock Renovation"


Interview with CET (Tuscany Energy Consortium) - Text in english below (by Google)

 Filippo Stortoni, 35 years old, Engineer
 
1. Could you briefly describe the organization of your company, the type of services provided and your role? Does your company deal with the renovation of public buildings? How?
 
Consortium of public bodies with functions of central purchasing body, "esco" services and services for associates in the field of energy supply. I hold the role of IT manager. As central purchasing body, it managed tenders for the renovation of public buildings.
 
 
2. In your opinion, what are the technical, legal, institutional and financial challenges and obstacles associated with the implementation of renovations of public buildings? How are they addressed in the context of your company/organisation?
 
I have no direct experience carrying out renovations of public buildings.
 
 
3. In your opinion, is your company aware of the national and EU strategies relating to the renovation of public buildings? And how does it keep itself informed about developments and ever-changing trends?
Yes, the colleagues who deal with the tender procedures in the public building heritage sector attend training courses on a broad spectrum.
 
 
4. Is your company aware of tools (financial, technical, etc.) available to the PA that can be used as they are involved in the renovation of the public building stock?
 
I don't have this information.
 
5. Do you believe that PA staff and officials have sufficient skills and expertise to handle the above tools?
 
I don't have this information.
 
 
6. What specific skills do you deem necessary for PA personnel and officials to play an effective and efficient role in the renovation of public buildings? And how are the same skill requirements being or could be handled in your company?
I think that PA personnel and officials need specific academic training (architecture, civil engineering ...) and constant updating through special courses.
 
 
7. What are, in your opinion, the main skills that all stakeholders (public and private) involved should improve through further training on the subject of the renovation of public buildings?
Training on administrative practices and constraints. Training on energy efficiency aspects of buildings.
 
8. Do you know if a specialized training offer is available?
 
I don't have this information.
 
9. What are the most urgent issues to address in planning a training course for all stakeholders (public and private) to involve them effectively in the renovation of the public building heritage?
10.
The relevant issues could be related to the economic benefits deriving from the energy efficiency of public buildings.
 
11. In your opinion, what are the three most important topics of the discussion we have addressed?
The importance of training public administration officials working in the context of the renovation of public buildings.
 






2. Interviews with key stakeholders from the public, the educational sector and the industry - ENEA

 


"Capable Building capacity of Public  Authorities towards meeting Public  Building stock Renovation" 

Intervista con ENEA - Text in english below (by Google)

Ilaria Bertini, F, 59 Anni, Responsabile Servizio Analisi e valutazione di sistemi per l’efficienza energetica Unità Tecnica Efficienza Energetica ENEA.

1. Potrebbe descrivere brevemente l’organizzazione del suo Ente, il tipo di servizi forniti e il Suo ruolo? Il suo Ente ha a che fare con la ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? In che modo?

1.R.Siamo il Dipartimento Unità per l’Efficienza Energetica dell’ENEA e svolgiamo anche il ruolo di  Agenzia Nazionale per l’Efficienza Energetica. In questa veste operiamo su tutto il territorio nazionale con il compito di supportare il Paese nel conseguimento degli obiettivi strategici di efficienza energetica.   In particolare, attraverso la promozione di misure quali le detrazioni fiscali per l’efficientamento energetico degli edifici (Ecobonus e Super Ecobonus) e quelle per le ristrutturazioni (Bonus Casa), incentiviamo anche gli enti pubblici ad intervenire sul parco immobiliare per ridurre il fabbisogno energetico e conseguire un miglioramento termico. 

2. Secondo Lei quali sono le sfide e gli ostacoli tecnici, legali, istituzionali e finanziari legati alla realizzazione di ristrutturazioni del patrimonio edilizio pubblico? Come vengono affrontate nel contesto del Vostro ente/organizzazione?

2.R  Per quanto riguarda la nostra organizzazione il problema principale è l’aspetto finanziario, tuttavia stiamo attivando una serie di interventi di riqualificazione energetica degli edifici su 3 edifici e installazione di un  grande impianto fotovoltaico utilizzando una ESCO in project financing. 

La parte di progettazione al di fuori della gare è stata fornita dalla ESCO stessa.

3. A Suo avviso, il suo Ente/organizzazione è a conoscenza delle strategie nazionali e comunitarie relative alla ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? In che modo la Sua organizzazione si tiene informata sulle evoluzioni e sulle tendenze in continuo cambiamento?

3.R.      Sì siamo consapevoli e informati, anzi grazie ai nostri laboratori di ricerca e alla rete di Uffici Territoriali dislocati su tutto il territorio nazionale, forniamo supporto tecnico e scientifico:

- al governo centrale e agli enti locali nella fase di definizione, implementazione e monitoraggio delle politiche nazionali e territoriali di efficienza energetica.

- al settore industriale e dei servizi per promuovere e facilitare l’adozione di misure di efficienza energetica coerenti ed economicamente vantaggiose

- ai cittadini per promuovere una nuova cultura più attenta alla riduzione degli sprechi e ad un uso efficiente dell’energia.

4. Siete a conoscenza di strumenti (finanziari, tecnici, ecc.) a disposizione della Pubblica Amministrazione per facilitare l'attuazione della ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

4.R.  Sì. 

Conto termico 2.0

Il Conto termico 2.0 promuove l’incremento dell’efficienza energetica e la produzione di energia rinnovabile. Si rivolge a pubbliche amministrazioni, imprese e privati.

Maggiori informazione sul Conto termico

Fondo nazionale efficienza energetica

Il Fondo sostiene gli interventi di efficienza energetica realizzati dalle imprese e dalla Pubblica Amministrazione, su immobili, impianti e processi produttivi. 

Maggiori informazioni sul fondo nazionale per l'efficienza energetica

PREPAC

Il Programma di riqualificazione energetica della Pubblica Amministrazione Centrale (PREPAC) – avviato nel 2014- ha l'obiettivo di efficientare almeno il 3% annuo della superficie utile del patrimonio edilizio dello Stato. Le risorse a disposizione per la riqualificazione energetica degli immobili della pubblica amministrazione sono pari a 355 milioni di euro. 

Maggiori informazioni sul programma di riqualificazione energetica PREPAC

MITE: 320 mln di euro per promuovere sostenibilità ed efficienza energetica negli edifici delle Amministrazioni comunali

Prevede il finanziamento di progetti di efficienza energetica che includano anche iniziative per la produzione di energia da fonti rinnovabili negli edifici delle Amministrazioni comunali, dell’intero territorio nazionale, attraverso l’acquisto e l’approvvigionamento di beni e servizi tramite il Mercato Elettronico della Pubblica Amministrazione (MePA).  

       Maggiori informazioni sul sito Mite

5. Ritiene che il personale e i funzionari della Pubblica Amministrazione dispongano di capacità e competenze sufficienti per far fronte alle sfide e alle esigenze di cui sopra?

5.R Riteniamo di no. Le competenze necessarie per avviare una programmazione di riqualificazione energetica di edifici pubblici sono quelle di un energy manager. Queste figure sono scarse nelle amministrazioni centrali e rarissime nelle amministrazioni locali soprattutto quelle di dimensioni ridotte. 

6. Quali competenze specifiche sono richieste al personale e ai funzionari della Pubblica Amministrazione per impegnarsi nella ristrutturazione di edifici pubblici? Come viene gestita questa esigenza nel Suo ente? 

6.R Oltre a quelle di un energy manager, occorrono figure di supporto presso gli assessorati di riferimento per indirizzare proposte o ipotesi di interventi alla calendarizzazione per i decisori, per esempio. Spesso gli assessorati coinvolti sono più di uno e occorre una istruttoria specifica per ciascuno di questi prima ancora di inoltrarsi negli studi di fattibilità ….che devono comunque essere preceduti da analisi diagnostiche sullo stato dell’arte di più edifici anche per stabilire con risorse limitate le priorità di intervento.

7. Quali sono, a suo avviso, le principali competenze che il personale della Pubblica Amministrazione dovrebbe migliorare attraverso un'ulteriore formazione sul tema della ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

7.R      Occorre implementare piante organiche che prevedano più tecnici (Ingegneri, EGE, strutturisti, geometri, etc). Occorre personale specializzato nella individuazione/acquisizione/gestione degli incentivi…..

8. In che modo le autorità garantiscono che le esigenze di formazione del personale e dei funzionari della Pubblica Amministrazione siano aggiornate? Sa se è disponibile un'offerta formativa specializzata in materia?

8.R. La formazione specialistica è rara rispetto a quella di tipo amministrativistico

9. Quali sono le sfide che vanno affrontate nella progettazione di un percorso formativo per il personale della Pubblica Amministrazione per coinvolgerlo al meglio nella ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

9.R.  Le amministrazioni che più di tutte hanno bisogno di formazione sono le più piccole in termini di bilanci, personale, e popolazione amministrata e sono la larghissima parte delle oltre 8mila amministrazioni comunali. Altra sfida è la mobilità del personale tra direzioni, etc Si rischia di dedicare risorse per la formazione di individui che in breve tempo passano ad altri incarichi. Occorrerebbe pensare a questo tema in termini di uffici strutturati piuttosto che come materia per esperti. È fondamentale sensibilizzare tutto il personale alle tematiche dell’efficienza energetica, attraverso un approccio comunicativo volto a generare un nuovo paradigma del risparmio energetico e declinandolo ad ogni livello.

10. Quali sono a Suo parere i tre temi più importanti della discussione che abbiamo affrontato?

10.R   Formazione, informazione e comunicazione.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Interview with ENEA


Ilaria Bertini, F, 59 years old, Head of Analysis and Evaluation Service for Energy Efficiency Systems ENEA Energy Efficiency Technical Unit.


1. Could you briefly describe the organization of your institution, the type of services provided and your role? Does your institution have to do with the renovation of public buildings? How?

1.A.We are the Unit Department for Energy Efficiency of ENEA and we also play the role of National Agency for Energy Efficiency. In this capacity we operate throughout the country with the task of supporting the country in achieving the strategic energy efficiency objectives. In particular, through the promotion of measures such as tax deductions for the energy efficiency of buildings (Ecobonus and Super Ecobonus) and those for renovations (Bonus Casa), we also encourage public bodies to intervene on the building stock to reduce energy needs and achieve thermal improvement.

2. In your opinion, what are the technical, legal, institutional and financial challenges and obstacles associated with the implementation of renovations of public buildings? How are they addressed in the context of your institution/organisation?

2.A As far as our organization is concerned, the main problem is the financial aspect, however we are activating a series of energy requalification interventions on 3 buildings and the installation of a large photovoltaic system using an ESCO in project financing.

The design part outside the competition was provided by ESCO itself.

3. In your opinion, is your institution/organisation aware of the national and community strategies relating to the renovation of the public building heritage? How does your organization stay informed of ever-changing trends and developments?

3.R. Yes we are aware and informed, indeed thanks to our research laboratories and the network of Territorial Offices located throughout the national territory, we provide technical and scientific support:

- to the central government and local authorities in the definition, implementation and monitoring phase of national and territorial energy efficiency policies.

- to the industrial and services sector to promote and facilitate the adoption of coherent and cost-effective energy efficiency measures

- to citizens to promote a new culture more attentive to waste reduction and efficient use of energy.

4. Are you aware of the tools (financial, technical, etc.) available to the Public Administration to facilitate the implementation of the renovation of the public building stock?

4.R. Yep.

Thermal account 2.0

Conto Termica 2.0 promotes the increase in energy efficiency and the production of renewable energy. It is aimed at public administrations, businesses and individuals.

More information on the thermal account

National Energy Efficiency Fund

The Fund supports energy efficiency measures carried out by companies and the Public Administration on buildings, plants and production processes.

Read more about the National Energy Efficiency Fund

PREPAC

The Energy Requalification Program of the Central Public Administration (PREPAC) – launched in 2014- has the objective of making at least 3% of the useful surface area of the State building stock more efficient per year. The resources available for the energy requalification of public administration buildings amount to 355 million euros.

Learn more about the PREPAC energy retrofit program

MITE: 320 million euros to promote sustainability and energy efficiency in municipal administration buildings

Provides for the financing of energy efficiency projects that also include initiatives for the production of energy from renewable sources in the buildings of municipal administrations, throughout the country, through the purchase and procurement of goods and services through the Public Electronic Market Administration (MePA).

        More information on the Mite website

5. Do you think that public administration staff and officials have sufficient skills and competences to deal with the above challenges and needs?

5.A We think not. The skills needed to start an energy redevelopment program for public buildings are those of an energy manager. These figures are scarce in central administrations and very rare in local administrations, especially those of smaller dimensions.

6. What specific skills are required of Public Administration personnel and officials to engage in the renovation of public buildings? How is this need managed in your organization?

R In addition to those of an energy manager, support figures are needed at the reference departments to address proposals or hypotheses of interventions for scheduling for decision-makers, for example. Often there are more than one departments involved and a specific investigation is required for each of these before even embarking on the feasibility studies ... which must in any case be preceded by diagnostic analyzes on the state of the art of several buildings also to establish with limited resources the intervention priorities.

7. What are, in his opinion, the main skills that Public Administration personnel should improve through further training on the subject of the renovation of public buildings?

7.R It is necessary to implement organic plans that include more technicians (Engineers, EGE, structural engineers, surveyors, etc). We need personnel specialized in the identification/acquisition/management of incentives…..

8. How do authorities ensure that the training needs of public administration staff and officials are up to date? Do you know if a specialized training offer is available?

8.R. Specialist training is rare compared to administrative training

9. What are the challenges that need to be faced in designing a training course for Public Administration personnel to better involve them in the renovation of the public building heritage?

9.R. The administrations that most of all need training are the smallest in terms of budgets, personnel, and administered population and they are the very large part of the over 8,000 municipal administrations. Another challenge is the mobility of personnel between departments, etc. There is a risk of dedicating resources to the training of individuals who quickly move on to other positions. This issue should be thought of in terms of structured offices rather than as a matter for experts. It is essential to make all personnel aware of energy efficiency issues, through a communicative approach aimed at generating a new energy saving paradigm and declining it at every level.

10. In your opinion, what are the three most important topics of the discussion we have addressed?

10.R Training, information and communication.






Interviews with key stakeholders from the public, the educational sector and the industry

"Capable Building capacity of Public  Authorities towards meeting Public  Building stock Renovation" 


Intereview with Assoambiente - Text in English below

 Assoambiente, Chicco Testa, M, 70 anni, Presidente Assoambiente, Elisabetta Perrotta, F, 52 anni, Direttore Assoambiente


 

1.     Potrebbe descrivere brevemente l’organizzazione della Sua azienda, il tipo di servizi forniti e il Suo ruolo? La Sua azienda a che fare con la ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? In che modo?

Assoambiente è una associazione di imprese, con natura giuridica di ente non commerciale associativo. L’Associazione rappresenta gli interessi delle imprese associate all’interno del settore ambientale, tra cui il riciclo dei materiali. In tal senso, l’attività di tutela degli interessi della categoria ha anche a che fare con il mondo dell’edilizia sia in termini di materiali che di impatto ambientale. In particolare per quanto concerne i materiali, una delle filiere rappresentate si occupa del riciclo del materiale inerte da demolizioni e scavi, pertanto ha significativi interessi con l’attività edile in senso ampio, tra cui la ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico.

 

2.     Secondo Lei quali sono le sfide e gli ostacoli tecnici, legali, istituzionali e finanziari legati alla realizzazione di ristrutturazioni del patrimonio edilizio pubblico? Come vengono affrontate nel contesto della Sua azienda/organizzazione?

L’Eccessiva burocratizzazione dei processi e la eccessiva parcellizzazione delle competenze sono sovente un ostacolo che blocca i processi decisionali

 

3.     A Suo avviso, la Sua azienda è a conoscenza delle strategie nazionali e comunitarie relative alla ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico? E in che modo si tiene informata sulle evoluzioni e sulle tendenze in continuo cambiamento?

Compatibilmente con i temi di interesse diretto.

 

4.     La Sua azienda è a conoscenza di strumenti (finanziari, tecnici, ecc.) a disposizione dell'AP di cui è possibile usufruire essendo coinvolti nella ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

Poco, in quanto non rientra nell’interesse diretto. Comunque per quanto noto, il contesto è spetto caratterizzato da una eccessiva complessità

 

5.     Ritiene che il personale e i funzionari dell'AP dispongano di capacità e competenze sufficienti per gestire gli strumenti di cui sopra?

Dipende solo dal caso in quanto non c’è uno standard uniforme sul territorio.

 

6.     Quali sono le competenze specifiche che ritiene necessario debbano possedere il personale e i funzionari della PA per avere un ruolo efficace ed efficiente nella ristrutturazione di edifici pubblici? E come le stesse esigenze di competenza vengono o potrebbero essere gestite nella Sua azienda? 

Il problema della PA è il sistema di assunzione e formazione, non sempre adeguato. Per le imprese, spesso il problema è semplicemente l’eccessiva complessità delle norme.

 

7.     Quali sono, a suo avviso, le principali competenze che tutti i soggetti coinvolti (pubblici e privati) dovrebbero migliorare attraverso un'ulteriore formazione sul tema della ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

Competenze sui nuovi materiali, una maggiore attenzione alle tematiche della sicurezza (sistemi antisismici) e in generale sul risparmio energetico

 

8.     Sa se è disponibile un'offerta formativa specializzata in materia?

No, ma immagino che gli ordini professionali (ingegneri ed architetti ad esempio) si adoperino in tal senso.

 

9.     Quali sono i temi maggiormente urgenti da affrontare nella progettazione di un percorso formativo per tutti i soggetti interessati (pubblici e privati) per coinvolgerli efficacemente nella ristrutturazione del patrimonio edilizio pubblico?

Semplificazione normativa e risparmio energetico

 

10.  Quali sono a Suo parere i tre temi più importanti della discussione che abbiamo affrontato?

Il riconoscimento di una eccessiva burocratizzazione e la necessità di utilizzare nuove tecnologie, in particolare sul risparmio energetico 

@@@@@@@@@@@

1.     Could you briefly describe the organization of your company, the type of services provided and your role? Does your company deal with the renovation of public buildings? How?

Assoambiente is an association of companies, with the legal nature of a non-commercial association. The Association represents the interests of member companies within the environmental sector, including the recycling of materials. In this sense, the activity of protecting the interests of the category also has to do with the construction world both in terms of materials and environmental impact. In particular with regard to materials, one of the supply chains represented deals with the recycling of inert material from demolitions and excavations, therefore it has significant interests in the building activity in the broadest sense, including the renovation of public buildings.

2.     In your opinion, what are the technical, legal, institutional and financial challenges and obstacles associated with the renovation of public buildings? How are they addressed in the context of your company/organisation?

The excessive bureaucratization of processes and the excessive fragmentation of skills are often an obstacle that blocks decision-making processes

3.     In your opinion, is your company aware of the national and EU strategies relating to the renovation of public buildings? And how does it keep itself informed about developments and ever-changing trends?

Compatibly with the topics of direct interest.

4.     Is your company aware of the tools (financial, technical, etc.) available to the PA that can be used when involved in the renovation of public buildings?

Little, as it does not fall within the direct interest. However, as far as is known, the context is often characterized by an excessive complexity

5.     Do you believe that PA staff and officials have sufficient skills and expertise to handle the above tools?

It just depends on the case as there is no uniform standard in the area.

6.     What are the specific skills that you deem necessary for PA personnel and officials to have an effective and efficient role in the renovation of public buildings? And how are the same skill requirements being or could be handled in your company?

The problem of the PA is the recruitment and training system, which is not always adequate. For businesses, the problem is often simply that the rules are too complex.

7.     In your opinion, what are the main skills that all stakeholders (public and private) involved should improve through further training on the subject of the renovation of the public building stock?

Expertise on new materials, greater attention to safety issues (anti-seismic systems) and energy saving in general

8.     Do you know if a specialized training offer is available on the subject?

No, but I imagine that the professional orders (engineers and architects for example) work in this direction.

9.     What are the most urgent issues to address in planning a training course for all stakeholders (public and private) to effectively involve them in the renovation of the public building stock?

Regulatory simplification and energy savings

10.  In your opinion, what are the three most important topics of the discussion we have addressed?

The recognition of excessive bureaucratization and the need to use new technologies, especially on energy saving.




More training to improve energy efficiency! - Ci avviamo alle conclusioni!

More training to improve energy efficiency! The Capable Project was supported entirely by Erasmus +, the European Union Program in the field...